Dansk forening for tunnel & Undergrunds-arbejde
Andrea Pigorini ny ITA formand.
Andrea Pigorini blev valgt som ny formand ved ITA’s 51. generalforsamling den 14. maj ved WTC 2025 i Stockholm.
Pigorini har siden 2002 arbejdet for Italferr SpA hvor han i dag leder divisionen for “Infrastructure Engineering”.
Han var formand for den italienske tunnel forening, SIG, fra 2013 til 2022 og har siden september 2022 været en del af ITA’s Executive Council.
Klaus Rieker fra Tyskland er ny første næstformand.
Ligeledes ved afstemming blev Singapore valgt som vært for WTC 2028.

World Tunnel Congress 2025.
WTC 2025 afholdes i Stockholm fra den 9. til den 15. maj 2025 med et program der har fokus på bæredygtighed.
WTC 2025 præsenterer et omfattende program med 586 udvalgte præsentationer baseret på næsten 1.000 indsendte abstrakter. Den stærke respons afspejler branchens voksende engagement i bæredygtig udvikling og teknisk innovation.
Deltagerne vil få indsigt i den seneste udvikling inden for mekaniseret og konventionel tunnel byggeri, underjordisk rumdesign og innovative løsninger.
Kongressen tilbyder en vigtig mulighed for at dele erfaringer og lære af det internationale tunnelsamfunds kollektive fremskridt.
Se det fulde program her

Aftale om M5 og Østlig Ringvej.
Den 28. marts indgik regeringen aftale med Københavns Kommune om udvikling af Lynetteholm.
I den forbindelse er der truffet beslutning om at bygge en ny metrolinje, M5 der skal forbinde Lynetteholm med det resterende Amager og det øvrige metronet i København.
Derudover er der også truffet beslutning om at bygge første etape af Østlig Ringvej, der skal give bedre bilforbindelse til området og på sigt kan udvides, så den forbindes til lufthavnen i Kastrup.
Første etape af Østlig Ringvej forbinder Nordhavn og Lynetteholm, og anlægges som en kombination af sænketunnel og nedgravet tunnel.

ITA Awards 2025.
11. udgave af ITA Tunnelling Awards afholdes den 1. oktober i Beograd sammen med Southeastern Europe Tunnelling Conferende SETC-2025.
ITA Awards skaber en unik mulighed for at anerkende enestående præstationer, samle vigtige industriledere og fremvise banebrydende projekter.
Tilmeldingerne er nu officielt åbnet og kan indsendes i 8 kategorier.
Bidrag vil blive evalueret af et fornemt panel af dommere, der repræsenterer forskellige sektorer af tunnelsamfundet, herunder bygherrer, ingeniører, entreprenører og akademikere fra hele verden.
Frist for indsendelse af bidrag er forlænget til den 30. maj 2025.

Femern Bælt-tunnelens første to elementer er sejlet ud af fabrikken.
Femern A/S oplyser i en pressemeddelelse den 5. februar 2025 at de første to færdige tunnelelementer til Femern Bælt-tunnelen er trukket fri af tørdokken og er sejlet ud i de store bassiner foran tunnelfabrikken i Rødbyhavn.
Yderligere elementer forventes at blive trukket ud i bassinerne i den kommende tid. Her vil de blive liggende, indtil hovedentreprenøren FLC har udført de sidste afsluttende arbejder på dem.
Indtil videre er der støbt i alt syv standardelementer af den type, der nu er trukket ud i bassinet, samt to specialelementer med en kælderetage til tunnelens elektronik. I alt skal der produceres 89 elementer.
Læs mere

Nordhavnstunnelen: Støbearbejde starter.
Støbearbejdet er gået i gang på den 1,4 km lange tunnel under Svanemøllehavnen og Kalkbrænderiløbet på Østerbro i København.
Ved brug af støbesystemet Peri, støbes bunddækket først, herefter midtervæggen, hvorefter vægge og topdæk bliver støbt. Arbejdet sker fra en støbevogn, som bevæger sig videre til næste bunddæk, når vægge og topdæk er støbt.
Nordhavnstunnelen, der er en forlængelse af Nordhavnsvejs tunnelen, bygges af Vejdirektoratets entreprenør, Besix – MT Højgaard.
Tunnelen forventes at åbne for trafik i foråret 2028.
Læs mere

Marselis Boulevard: Bygherrerådgivning sendt i udbud.
Vejdirektoratet har startet licitationen på bygherrerådgivning i forbindelse med projektering af en tunnel under Marselis Boulevard.
Marselis Boulevard udgør sammen med Åhavevej og Aarhus Syd Motorvejen forbindelsen fra Aarhus Havn til motorvej E45. Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvorfor der er meget tung trafik til og fra havnen. Ved at etablere en tunnel under Marselis Boulevard vil der komme en mere direkte og højklasset forbindelse mellem havnen og motorvejen/E45.
Frem til den 24. februar 2025 foregår en supplerende offentlig høring hvor projektet’s påvirkning i Aarhus Bugten belyses.
Ifølge den overordnede tidsplan for VVM-undersøgelsen forventes Vejdirektoratet at fremsende høringsnotat og anbefaling til transportministeren primo 2025.
Læs mere

Forudsætninger til beregning af trafikeffekter af Østlig Ringvej fastlagt
I samarbejde med eksterne eksperter og interessenter har Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der skal sikre retvisende beregninger af de trafikale effekter ved en mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København.
Det er et vigtigt element i arbejdet med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, som Sund & Bælt er i gang med at gennemføre. Projektet planlægges anlagt som sænketunnel ud for Amagers østkyst og vil forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.
Læs mere

Bygherrerådgiver til 3. Limfjordsforbindelse
Vejdirektoratet annoncerede den 21. januar COWI som rådgiver på den kommende Limfjordsforbindelse vest om Aalborg.
Den 3. Limfjordsforbindelse, som indgår i Infrastrukturplan 2035 fra 2021, er en cirka 20 km lang 4-sporet motorvej, der føres vest om Aalborg via øen Egholm, med en tunnel under Sønderdyb og lavbroer over Nørredyb.
Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2027 og forventes afsluttet i 2034.
Læs på Vejdirektoratet’s hjemmeside

Helen Roth – ITA Executive Director.
Den 1. januar 2025 startede Helen Roth som Executive Director i ITA.
Helen Roth vil lede ITA’s eksekutivråd og sekretariat, og sikre sammenkoblingen af ITA og dets 80 medlemsnationer, udvalg, arbejdsgrupper og medlemmer, samt tilknytningen til FN og andre globale samarbejdspartnere.
Roth kommer fra en stilling som administrerende direktør for VIA, et nationalt norsk transportinfrastruktur netværk, etableret i 2016.

ITA Tunnelling Awards 2024.
Den 10. udgave af ITA Tunnelling and Underground Space Awards fandt sted den 28. november 2024 i Genova, Italien. Vinderne i de 7 kategorier er:
Major Project of the Year over EUR500 million: Thames Tideway Tunnel – London’s new super sewer (UK)
Project of the Year between EUR50 and EUR500 million: Brenner Base Tunnel – Lot H52 Hochstegen (Austria)
Renovation Project of the Year: Manfreida tunnel renovation project (Italy)
Technical Innovation of the year: Disc cutter wear sensor package and TBM monitoring system (South Korea)
Beyond Engineering making underground works project even better: Modern underground Cemetery-When creativity, sustainability and efficiency meet tradition (Israel)
Product/Equipment Innovation of the year: Ultra-small Turning Radius Hard Rock TBM (China)
Young Tunneller of the year: Luigi D’Angelo
Læs mere på ITA’s hjemmeside

Byggepladsbesøg: Femern Bælt-tunnelen.
Torsdag d. 21 november var Dansk Forening for Tunnel og Undergrundsarbejde vært for en ekskursion til Femern Bælt-tunnelen.
Ved et fællesarrangement, med Dansk Geoteknisk Forening, besøgte medlemmerne byggepladsen i Rødbyhavn.
På programment var præsentation og rundvisning i Femern A/S udstillingscenter i Rødbyhavn, og efterfølgende besøg af tunnelfabrikken’s produktionshal C hvor tunnelelementerne støbes til den 18 km lange sænketunnel mellem Rødbyhavn and Puttgarten.

DFTU – Studietur til Færøerne.
DFTU var på studietur på Færøerne fra torsdag den 3. oktober til lørdag den 5. oktober 2024.
Programmet for DFTU medlemmerne indeholdte blandt andet en præsentation af færørsk geologi ved Jarðfeingi (Faroese Geological Survey), et besøg i driftunnelen og vandreservatet ved Eiði vandkraftværk samt en præsentation og besøg ved Sornfelli, den gamle NATO station lokaliseret inde i toppen af bjerget Sornfelli.
Derudover besøgte deltagerne Tunlarmir Nordur um Fjall på Borðoy i den nordøstlige del af Færøerne, og naturligvis var et besøg i den ikoniske Eysturoyartunnelen, med en præsentation af de undersøiske tunneler, også en del af programmet.
På billedet ses deltagerne på turens sidste besøg i Daltunnelen på Sandoy.

Specialfartøj til nedsænkning er ankommet til Femern Bælt-projektet.
Sidst i september ankom et specialfartøj til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland, der skal bruges til nedsænkningen af tunnelelementer.
Den såkaldte Immersion Pontoon, skal holde Femern Bælt-tunnelens elementer oppe under udsejlingen fra arbejdshavnen. Når de 217 m elementer kommer ud af fabrikken er de lette nok til at flyde, men før nedsænkningen bliver der tilføjet flere tusinde ton yderligere ballastbeton. Det gør elementet tungt nok til, at det kan nedsænkes i den udgravede tunnelrende på havets bund.
Læs mere her

Analyse af ny forbindelse over Lillebælt er sat på pause
Den 3. juli blev analysen af den nye Lillebæltsforbindelse sat på pause.
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at stille den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt i bero, indtil resultaterne af forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er klar. Linjeføringen syd for Middelfart (linje 5), der efter vurdering giver den største gevinst i forhold til rejsetid og kørselsomkostninger, skal i høj grad ses i sammenhæng med Als-Fyn-forbindelsen.
Den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn forventes afsluttet i slutningen af 2024.

WTC 2025
World Tunnel Congress 2025 afholdes i Stockholm fra den 9. til den 15. maj 2025 under temaet “Tunnelling into a sustainable future – methods and technologies”
WTC2025 giver mulighed for at komme i kontakt med brancheledere, deltage i indsigtsfulde diskussioner og udforske de seneste fremskridt inden for tunnelkonstruktion og -teknologi. Tilmelding er nu åben WTC2025.
For yderligere information besøg https://www.wtc2025.se/


Dansk Forening for Tunnel & Undergrundsarbejde
Vores primære aktiviteter er at arrangere foredrag om forskellige tunnel-relaterede emner.
Både firmaer og enkeltpersoner kan blive medlemmer af foreningen. Som medlem får man mulighed for at deltage i foreningens aktiviteter, modtage information om tunnel-relaterede emner, samt lov til at låne materiale fra foreningens bibliotek.
Nyheder
- Nordic Tunnel News n°2 – Link
- Nordic Tunnel News n°1 – Link
- Præsentation om Kalvebod Brygge skybrudstunnel – Se præsentationen her
